A
A-
A
A+

Droga i Czas Hamowania

Wzór na Drogę Hamowania:

\(s_h = \frac{v_p^2}{2a}\ = \frac{v_p^2}{2gμ}\)

\(s_h\) - Droga Hamowania

\(v_p\) - Prędkość Początkowa

\(a\) - Przyśpieszenie

\(\mu\) - Współczynnik Tarcia

Wzór na Czas Hamowania:

\(t_h = \frac{v_p}{a}\) = \(\frac{v_p}{gμ}\)

\(t_h\) - Czas Hamowania

\(v_p\) - Prędkość Początkowa

\(a\) - Przyśpieszenie

\(\mu\) - Współczynnik Tarcia

Wyprowadzenie wzoru na czas hamowania:

Zaczynamy od wzoru na przyspieszenie:

\(a = \frac{\Delta V}{t}\)

Chcemy uzyskać wzór na czas (\(t\)), więc przekształcamy wzór:

\(t = \frac{V_0}{a}\)

Podstawiamy teraz \(a = g \cdot \mu\) (przyspieszenie wynikające z oporu tarcia) i otrzymujemy:

\(t = \frac{V_0}{g \cdot \mu}\)

Wyprowadzenie wzoru na drogę hamowania:

Zaczynamy od wzoru na drogę w ruchu opóźnionym:

\(s = V_0 \cdot t - \frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2\)

Podstawiamy \(a = g \cdot \mu\) oraz \(t = \frac{V_0}{g \cdot \mu}\):

\(s = V_0 \cdot \frac{V_0}{g \cdot \mu} - \frac{1}{2} \cdot g \cdot \mu \cdot \left(\frac{V_0}{g \cdot \mu}\right)^2\)

Uproszczając wyrażenie, otrzymujemy:

\(s = \frac{V_0^2}{2 \cdot g \cdot \mu}\)

Przykładowe współczynniki tarcia:

→ Stal na stali (sucha): 0,6

→ Stal na stali (nasmarowana): 0,1

→ Guma na betonie: 0,75

→ Aluminium na aluminium: 1,05

→ Drewno na drewnie: 0,4

→ Skóra na metalu: 0,6

→ Teflon na stali: 0,04

→ Stal na lodzie: 0,03

Przykład z życia:

Załóżmy, że jesteś kierowcą i zbliżasz się do skrzyżowania, gdzie znajdują się pasy dla pieszych. Chcesz bezpiecznie zatrzymać swój samochód przed pasami, aby umożliwić pieszym przejście na drugą stronę drogi. Musisz zacząć hamować z odpowiednim wyprzedzeniem, aby zdążyć. To jak długo będziesz hamował i jaka długa będzie dorga hamowania, głownie od prędkości początkowej i współczynnika tarcia pomiędzy oponami a nawierzchnią. Większa prędkość - dłużej będzie trzeba hamować. Większy wspólczynnik tarcia - krócej będzie trzeba hamować.