\(s_h = \frac{v_p^2}{2a}\ = \frac{v_p^2}{2gμ}\)
\(s_h\) - Droga Hamowania
\(v_p\) - Prędkość Początkowa
\(a\) - Przyśpieszenie
\(\mu\) - Współczynnik Tarcia
\(t_h = \frac{v_p}{a}\) = \(\frac{v_p}{gμ}\)
\(t_h\) - Czas Hamowania
\(v_p\) - Prędkość Początkowa
\(a\) - Przyśpieszenie
\(\mu\) - Współczynnik Tarcia
Zaczynamy od wzoru na przyspieszenie:
\(a = \frac{\Delta V}{t}\)
Chcemy uzyskać wzór na czas (\(t\)), więc przekształcamy wzór:
\(t = \frac{V_0}{a}\)
Podstawiamy teraz \(a = g \cdot \mu\) (przyspieszenie wynikające z oporu tarcia) i otrzymujemy:
\(t = \frac{V_0}{g \cdot \mu}\)
Zaczynamy od wzoru na drogę w ruchu opóźnionym:
\(s = V_0 \cdot t - \frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2\)
Podstawiamy \(a = g \cdot \mu\) oraz \(t = \frac{V_0}{g \cdot \mu}\):
\(s = V_0 \cdot \frac{V_0}{g \cdot \mu} - \frac{1}{2} \cdot g \cdot \mu \cdot \left(\frac{V_0}{g \cdot \mu}\right)^2\)
Uproszczając wyrażenie, otrzymujemy:
\(s = \frac{V_0^2}{2 \cdot g \cdot \mu}\)
→ Stal na stali (sucha): 0,6
→ Stal na stali (nasmarowana): 0,1
→ Guma na betonie: 0,75
→ Aluminium na aluminium: 1,05
→ Drewno na drewnie: 0,4
→ Skóra na metalu: 0,6
→ Teflon na stali: 0,04
→ Stal na lodzie: 0,03
Załóżmy, że jesteś kierowcą i zbliżasz się do skrzyżowania, gdzie znajdują się pasy dla pieszych. Chcesz bezpiecznie zatrzymać swój samochód przed pasami, aby umożliwić pieszym przejście na drugą stronę drogi. Musisz zacząć hamować z odpowiednim wyprzedzeniem, aby zdążyć. To jak długo będziesz hamował i jaka długa będzie dorga hamowania, głownie od prędkości początkowej i współczynnika tarcia pomiędzy oponami a nawierzchnią. Większa prędkość - dłużej będzie trzeba hamować. Większy wspólczynnik tarcia - krócej będzie trzeba hamować.