\(a = \frac{{v_k - v_0}}{{t}}\ = \frac{{(v_k - v_0)^2}}{{2s}}\ = \frac{{2s}}{{t^2}}\)
\(a\) - Przyspieszenie
\(v_k\) - Prędkość Końcowa
\(v_0\) - Prędkość Początkowa
\(t\) - Czas
\(s\) - Droga
Przyspieszenie jest to wielkość fizyczna określająca tempo zmiany prędkości ciała w czasie. Jest to wektorowa wielkość fizyczna, która może powodować zmianę szybkości, kierunku lub obu tych parametrów ruchu.
Kiedy samochód przyspiesza na drodze, doświadczamy przyspieszenia, ponieważ jego prędkość wzrasta w czasie. Podczas hamowania prędkość zmniejsza się, co również jest przykładem działania przyspieszenia.
Aby uzyskać wzór na przyspieszenie (\(a\)), możemy posłużyć się ruchem jednostajnie zmiennym i podstawowymi równaniami kinematycznymi:
W pierwszym przypadku wzór \(a = \frac{{v_k - v_0}}{{t}}\) wynika z definicji przyspieszenia jako zmiany prędkości w stosunku do czasu.
W drugim przypadku wzór \(a = \frac{{(v_k - v_0)^2}}{{2s}}\) można uzyskać, jeśli rozważymy wzór na prędkość końcową: \(v_k = v_0 + a \cdot t\) oraz wzór na drogę \(S = v_0 \cdot t + \frac{1}{2} \cdot a \cdot t^2\), to po przekształceniach otrzymujemy wzór na przyspieszenie (\(a\)) jako \(a = \frac{{(v_k - v_0)^2}}{{2s}}\).
W trzecim przypadku wzór \(a = \frac{{2s}}{{t^2}}\) można uzyskać, wykorzystując wzór na drogę w ruchu jednostajnie zmiennym \(S = \frac{1}{2} a \cdot t^2\).
Rozwiązując ten wzór względem przyspieszenia (\(a\)) otrzymujemy \(a = \frac{{2s}}{{t^2}}\), jednak jest on poprawny tylko dla ruchu, w którym prędkość początkowa lub końcowa jest równa zeru.