A
A-
A
A+
Wyszukiwarka Wzorów:
Kategoria Wzór Opis Wzoru
Siła i Pęd
Siła \(F = m \cdot a = \frac{\Delta p}{\Delta t}\)

Legenda Wzoru:

\(F\) - Siła

\(m\) - Masa

\(a\) - Przyspieszenie

\(p\) - Pęd

\(\Delta p\) - Zmiana pędu

\(\Delta t\) - Zmiana czasu

Pęd \(p = F \cdot t = m \cdot a \cdot t = m \cdot v\)

Legenda Wzoru:

\(p\) - Pęd

\(F\) - Siła

\(t\) - Czas

\(m\) - Masa

\(a\) - Przyspieszenie

\(v\) - Prędkość

Zasada zachowania pędu \(p_{c1} = p_{c2}, \quad \vec{p_1} + \vec{p_2} = \vec{p_1'} + \vec{p_2'}\)

Legenda Wzoru:

\(p_{c1}\) - Całkowity pęd układu przed zderzeniem

\(p_{c2}\) - Całkowity pęd układu po zderzeniu

\(\vec{p_1}\) - Pęd pierwszego ciała przed zderzeniem

\(\vec{p_2}\) - Pęd drugiego ciała przed zderzeniem

\(\vec{p_1'}\) - Pęd pierwszego ciała po zderzeniu

\(\vec{p_2'}\) - Pęd drugiego ciała po zderzeniu

Całkowity pęd układu przed zderzeniem (\(p_{c1}\)) jest równy całkowitemu pędowi układu po zderzeniu (\(p_{c2}\)) zgodnie z zasadą zachowania pędu.

Sumy wektorowe: \(\vec{p_1} + \vec{p_2} = \vec{p_1'} + \vec{p_2'}\) uwzględniają kierunek i wartość pędów.

Równia Pochyła
Przyśpieszenie na Równi Pochyłej \(a = g \cdot \sin(\alpha)\)

Wyprowadzenie wzoru

siły na równi pochyłej

Równanie sił wzdłuż równi bez uwzględnienia tarcia:

\[ mg \cdot \sin(\theta) = m \cdot a \]

Rozwiązanie względem przyspieszenia \(a\):

\[ a = \frac{mg \cdot \sin(\theta)}{m} \]

Uproszczenie i ostateczny wzór na przyspieszenie \(a\) bez tarcia:

\[ a = g \cdot \sin(\theta) \]
Przyśpieszenie na Równi Pochyłej z Tarciem Podczas Zjazdu \( a = g \cdot (\sin(\alpha) - \mu \cdot \cos(\alpha)) \)

Wyprowadzenie wzoru

siły na równi pochyłej

Równanie sił wzdłuż równi z uwzględnieniem tarcia kinetycznego:

\[ mg \cdot \sin(\theta) - \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta) = m \cdot a \]

Rozwiązanie względem przyspieszenia \(a\):

\[ a = \frac{mg \cdot \sin(\theta) - \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta)}{m} \]

Uproszczenie i ostateczny wzór na przyspieszenie \(a\) z tarciem:

\[ a = g \cdot (\sin(\theta) - \mu_k \cdot \cos(\theta)) \]
Przyśpieszenie na Równi Pochyłej z Tarciem Podczas Wjazdu \[ a = g \cdot (\sin(\theta) + \mu_k \cdot \cos(\theta)) \]

Wyprowadzenie wzoru

siły na równi pochyłej

Równanie sił wzdłuż równi z uwzględnieniem tarcia kinetycznego:

\[ F_w = F_{cx} + F_t \] \[ m \cdot a = mg \cdot \sin(\theta) + \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta) \]

Rozwiązanie względem przyspieszenia \(a\):

\[ a = \frac{mg \cdot \sin(\theta) + \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta)}{m} \]

Uproszczenie i ostateczny wzór na przyspieszenie \(a\) z tarciem:

\[ a = g \cdot (\sin(\theta) + \mu_k \cdot \cos(\theta)) \]
Prędkość Końcowa po Zjeździe z Równi Pochyłej \(v_k = \sqrt{2 \cdot g \cdot h}\)

Wyprowadzenie wzoru:

Ciało o masie \(m\) znajduje się na wysokości \(h\) względem dołu równi.

Energia potencjalna ciała na tej wysokości to \(mgh\), gdzie:

\(m\) - masa ciała

\(g\) - przyspieszenie ziemskie

\(h\) - wysokość

Energia kinetyczna ciała to \(\frac{1}{2}mv^2\), gdzie \(v\) to prędkość ciała.

Zasada zachowania energii: \(mgh = \frac{1}{2}mv^2\)

Uprośćmy wzór, eliminując masę \(m\) z obu stron: \(gh = \frac{1}{2}v^2\)

Pomnóżmy obustronnie przez 2: \(v^2 = 2gh\)

Weź pierwiastek z obu stron: \(v = \sqrt{2gh}\)

Prędkość Końcowa po Zjeździe z Równi z Tarciem \(v_k = \sqrt{2gh \cdot \left(1 - \frac{\mu}{\tan(\alpha)}\right)}\)

Wyprowadzenie wzoru

Ciało na początku posiada energię potencjalną związana z wysokością na równi. W miarę spadania ta energia zamienia się na energię kinetyczną. Z uwzględnieniem pracy wykonanej przez siłę tarcia, równanie tego procesu można zapisać jako:

\(mgh - \frac{mv^2}{2} = W\)

Gdzie:

  • \(m\) - masa ciała,
  • \(g\) - przyspieszenie ziemskie,
  • \(h\) - wysokość,
  • \(v\) - prędkość,
  • \(W\) - praca siły tarcia.

Zakładamy, że siła tarcia \(F_{\text{tarcia}}\) wynosi \(N \cdot \mu_k\), gdzie \(N\) to nacisk na równi, a \(\mu_k\) to współczynnik tarcia kinetycznego. Nacisk \(N\) można wyrazić jako \(mg \cos(\theta)\), gdzie \(\theta\) to kąt nachylenia równi. Praca siły tarcia \(W\) wynosi \(s \cdot F_{\text{tarcia}}\), gdzie \(s\) to odległość. Podstawiając \(s = \frac{h}{\sin(\theta)}\), otrzymujemy:

\(mgh - \frac{mv^2}{2} = mg \cos(\theta) \cdot \mu_k \cdot \frac{h}{\sin(\theta)}\)

Uporządkowując i skracając masy, ostateczny wzór na prędkość \(v_k\) to:

\(v_k = \sqrt{2gh \cdot \left(1 - \frac{\mu_k}{\tan(\theta)}\right)}\)

Maksymalna Wysokość Uzyskana Podczas Wjazdu Na Równię z Tarciem \(h = \frac{V_0^2}{2g\left(\frac{\mu}{\tan(\theta)} + 1\right)}\)

Wyprowadzenie wzoru:

Początkowa energia mechaniczna (\(E_{początkowa}\)): \(E_{\text{kinetyczna}} = \frac{1}{2}mv_0^2\)

Energia na końcu równi (\(E_{\text{końcowa}}\)): \(E_{\text{potencjalna}} = mgh\)

Praca siły tarcia (\(W_{\text{tar}}\)): \(W_{\text{tar}} = -\mu_k \cdot m \cdot g \cdot \left(\frac{h}{\sin(\alpha)}\right)\)

Zasada zachowania energii: \(E_{\text{początkowa}} + W_{\text{tar}} = E_{\text{końcowa}}\)

Podstawiamy wartości: \(\frac{1}{2}mv_0^2 - \left(\mu_k \cdot m \cdot g \cdot \frac{h}{\sin(\alpha)}\right) = mgh\)

Skracamy masę \(m\): \(\frac{1}{2}v_0^2 - \left(\mu_k \cdot g \cdot \frac{h}{\sin(\alpha)}\right) = gh\)

Przekształacamy wyrażenie i otrzymujemy: \(h = \frac{V_0^2}{2g\left(\frac{\mu}{\tan(\theta)} + 1\right)}\)

Kategoria Wzór Opis Wzoru
Siła i Pęd
Siła \(F = m \cdot a = \frac{\Delta p}{\Delta t}\)

Legenda Wzoru:

\(F\) - Siła

\(m\) - Masa

\(a\) - Przyspieszenie

\(p\) - Pęd

\(\Delta p\) - Zmiana pędu

\(\Delta t\) - Zmiana czasu

Pęd \(p = F \cdot t = m \cdot a \cdot t = m \cdot v\)

Legenda Wzoru:

\(p\) - Pęd

\(F\) - Siła

\(t\) - Czas

\(m\) - Masa

\(a\) - Przyspieszenie

\(v\) - Prędkość

Zasada zachowania pędu \(p_{c1} = p_{c2}, \quad \vec{p_1} + \vec{p_2} = \vec{p_1'} + \vec{p_2'}\)

Legenda Wzoru:

\(p_{c1}\) - Całkowity pęd układu przed zderzeniem

\(p_{c2}\) - Całkowity pęd układu po zderzeniu

\(\vec{p_1}\) - Pęd pierwszego ciała przed zderzeniem

\(\vec{p_2}\) - Pęd drugiego ciała przed zderzeniem

\(\vec{p_1'}\) - Pęd pierwszego ciała po zderzeniu

\(\vec{p_2'}\) - Pęd drugiego ciała po zderzeniu

\(\vec{p}\) - Wektor pędu, wskazujący kierunek i wartość pędu ciała

Całkowity pęd układu przed zderzeniem (\(p_{c1}\)) jest równy całkowitemu pędowi układu po zderzeniu (\(p_{c2}\)) zgodnie z zasadą zachowania pędu.

Równia Pochyła
Przyśpieszenie na Równi Pochyłej \(a = g \cdot \sin(\alpha)\)
siły na równi pochyłej

Wyprowadzenie wzoru

Równanie sił wzdłuż równi bez uwzględnienia tarcia:

\[ mg \cdot \sin(\theta) = m \cdot a \]

Rozwiązanie względem przyspieszenia \(a\):

\[ a = \frac{mg \cdot \sin(\theta)}{m} \]

Uproszczenie i ostateczny wzór na przyspieszenie \(a\) bez tarcia:

\[ a = g \cdot \sin(\theta) \]
Przyśpieszenie na Równi Pochyłej z Tarciem Podczas Zjazdu \( a = g \cdot (\sin(\alpha) - \mu \cdot \cos(\alpha)) \)
siły na równi pochyłej

Wyprowadzenie wzoru

Równanie sił wzdłuż równi z uwzględnieniem tarcia kinetycznego:

\[ mg \cdot \sin(\theta) - \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta) = m \cdot a \]

Rozwiązanie względem przyspieszenia \(a\):

\[ a = \frac{mg \cdot \sin(\theta) - \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta)}{m} \]

Uproszczenie i ostateczny wzór na przyspieszenie \(a\) z tarciem:

\[ a = g \cdot (\sin(\theta) - \mu_k \cdot \cos(\theta)) \]
Przyśpieszenie na Równi Pochyłej z Tarciem Podczas Wjazdu \( a = g \cdot (\sin(\theta) + \mu_k \cdot \cos(\theta)) \)
siły na równi pochyłej

Wyprowadzenie wzoru

Równanie sił wzdłuż równi z uwzględnieniem tarcia kinetycznego:

\[ F_w = F_{cx} + F_t \] \[ m \cdot a = mg \cdot \sin(\theta) + \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta) \]

Rozwiązanie względem przyspieszenia \(a\):

\[ a = \frac{mg \cdot \sin(\theta) + \mu_k \cdot mg \cdot \cos(\theta)}{m} \]

Uproszczenie i ostateczny wzór na przyspieszenie \(a\) z tarciem:

\[ a = g \cdot (\sin(\theta) + \mu_k \cdot \cos(\theta)) \]
Prędkość Końcowa po Zjeździe z Równi Pochyłej \(v_k = \sqrt{2 \cdot g \cdot h}\)

Wyprowadzenie wzoru:

Ciało o masie \(m\) znajduje się na wysokości \(h\) względem dołu równi.

Energia potencjalna ciała na tej wysokości to \(mgh\), gdzie:

\(m\) - masa ciała

\(g\) - przyspieszenie ziemskie

\(h\) - wysokość

Energia kinetyczna ciała to \(\frac{1}{2}mv^2\), gdzie \(v\) to prędkość ciała.

Zasada zachowania energii: \(mgh = \frac{1}{2}mv^2\)

Uprośćmy wzór, eliminując masę \(m\) z obu stron: \(gh = \frac{1}{2}v^2\)

Pomnóżmy obustronnie przez 2: \(v^2 = 2gh\)

Weź pierwiastek z obu stron: \(v = \sqrt{2gh}\)

Prędkość Końcowa po Zjeździe z Równi z Tarciem \(v_k = \sqrt{2gh \cdot \left(1 - \frac{\mu}{\tan(\alpha)}\right)}\)

Wyprowadzenie wzoru

Ciało na początku posiada energię potencjalną związana z wysokością na równi. W miarę spadania ta energia zamienia się na energię kinetyczną. Z uwzględnieniem pracy wykonanej przez siłę tarcia, równanie tego procesu można zapisać jako:

\(mgh - \frac{mv^2}{2} = W\)

Gdzie:

  • \(m\) - masa ciała,
  • \(g\) - przyspieszenie ziemskie,
  • \(h\) - wysokość,
  • \(v\) - prędkość,
  • \(W\) - praca siły tarcia.

Zakładamy, że siła tarcia \(F_{\text{tarcia}}\) wynosi \(N \cdot \mu_k\), gdzie \(N\) to nacisk na równi, a \(\mu_k\) to współczynnik tarcia kinetycznego. Nacisk \(N\) można wyrazić jako \(mg \cos(\theta)\), gdzie \(\theta\) to kąt nachylenia równi. Praca siły tarcia \(W\) wynosi \(s \cdot F_{\text{tarcia}}\), gdzie \(s\) to odległość. Podstawiając \(s = \frac{h}{\sin(\theta)}\), otrzymujemy:

\(mgh - \frac{mv^2}{2} = mg \cos(\theta) \cdot \mu_k \cdot \frac{h}{\sin(\theta)}\)

Uporządkowując i skracając masy, ostateczny wzór na prędkość \(v_k\) to:

\(v_k = \sqrt{2gh \cdot \left(1 - \frac{\mu_k}{\tan(\theta)}\right)}\)

Maksymalna Wysokość Uzyskana Podczas Wjazdu Na Równię z Tarciem \(h = \frac{V_0^2}{2g\left(\frac{\mu}{\tan(\theta)} + 1\right)}\)

Wyprowadzenie wzoru:

Początkowa energia mechaniczna (\(E_{początkowa}\)): \(E_{\text{kinetyczna}} = \frac{1}{2}mv_0^2\)

Energia na końcu równi (\(E_{\text{końcowa}}\)): \(E_{\text{potencjalna}} = mgh\)

Praca siły tarcia (\(W_{\text{tar}}\)): \(W_{\text{tar}} = -\mu_k \cdot m \cdot g \cdot \left(\frac{h}{\sin(\alpha)}\right)\)

Zasada zachowania energii: \(E_{\text{początkowa}} + W_{\text{tar}} = E_{\text{końcowa}}\)

Podstawiamy wartości: \(\frac{1}{2}mv_0^2 - \left(\mu_k \cdot m \cdot g \cdot \frac{h}{\sin(\alpha)}\right) = mgh\)

Skracamy masę \(m\): \(\frac{1}{2}v_0^2 - \left(\mu_k \cdot g \cdot \frac{h}{\sin(\alpha)}\right) = gh\)

Przekształcamy wyrażenie i otrzymujemy: \(h = \frac{V_0^2}{2g\left(\frac{\mu}{\tan(\theta)} + 1\right)}\)

Otwórz PDF Pobierz PDF

Quiz - Dynamika

Pytanie: 1/2
Pytanie

Dynamika

Definicja:

Dynamika jest dziedziną fizyki zajmującą się badaniem ruchu obiektów pod wpływem sił oraz przyczyn tego ruchu. Skupia się na związku między siłami działającymi na ciało, a jego ruchem oraz przyspieszeniem.

O dynamice:

Podstawowymi pojęciami w dynamice są siła, masa, przyspieszenie oraz zasady dynamiki Newtona. Siła jest oddziaływaniem, które powoduje zmianę stanu ruchu ciała, a masa określa reakcję ciała na działające na nie siły.

Zasady dynamiki Newtona stanowią podstawę analizy ruchu obiektów. Pierwsza zasada mówi, że ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym, jeśli na nie nie działają siły zewnętrzne. Druga zasada mówi, że siła działająca na ciało jest równa iloczynowi masy ciała i jego przyspieszenia. Trzecia zasada mówi, że każde działanie ma reakcję równą, lecz przeciwną.

Dynamika umożliwia zrozumienie przyczyn ruchu obiektów oraz analizę skomplikowanych układów, w których na ciała działają różnorodne siły. Jest kluczowa w projektowaniu maszyn, pojazdów, a także w badaniach związanych z mechaniką płynów czy mechaniką kwantową.

Zastosowania dynamiki są liczne i obejmują wiele dziedzin, od inżynierii i fizyki, poprzez astronautykę, aż po medycynę i nauki biologiczne, gdzie dynamika pomaga zrozumieć ruch ciał biologicznych, takich jak ludzkie ciało czy mechanika serca.

W skrócie, dynamika jest dziedziną fizyki, która bada przyczyny ruchu ciał oraz związki między siłami a ruchem. Jest niezbędna do zrozumienia złożonych procesów ruchu w przyrodzie oraz w rozwoju nowych technologii.

Powiązane: